مطالعه تطبیقی آرایههای گچی دو بنای شاخص در "خراسان بزرگ": رباط شرف و مسجد فریومد (سلجوقی، خوارزمشاهی و ایلخانی)
نویسنده
چکیده مقاله:
از هنر گچبری قرون پنجم تا هشتم هجری قمری در خراسان بزرگ، آثار نفیسی چون آرایههای گچی رباط شرف (سلجوقی) و مسجد جامع فریومد (سلجوقی، خوارزمشاهی، ایلخانی) باقی مانده است که در نوع خود کمنظیر هستند. شباهتها و تفاوتهای آرایههای این دو بنا در خراسان بزرگ همواره مورد توجه متخصصان امر بوده است، اما تا به امروز به نتیجهای درخور دست نیافتهاند. بدین سبب هدف این پژوهش مقایسه آرایههای گچی این دو بنا برای بیان ویژگیهای مشترک و شناسایی تغییرات رخ داده در گذر زمان از حیث نوع ترکیببندی و گونه تزیین گچی از دوره سلجوقی تا دوره ایلخانی است. عمدهترین سوال این پژوهش عبارت است از: شباهتها و تفاوتهای آرایههای گچی این دو بنای شاخص در خراسان، از منظر تحولات ترکیببندی نقوش و گونههای تزیینی کدامند؟ روش تحقیق، توصیفی-تحلیلی است و شیوه جمعآوری اطلاعات کتابخانهای و میدانی است. نتایجِ مطالعات حاکی از تشابه سبک آرایههای این دو بنا هستند، اما با تفاوتهای ظریفی که نشان از رشد و تکامل هنر گچبری از دوره سلجوقی تا دوره ایلخانی دارد. در مسجد جامع فریومد شیوه «بسیار برجسته» در کنار دیگر گونههای تزیینی رایج از دوره سلجوقیان بکار رفته است. علاوه بر آن، در دوره سلجوقیان آجر و گچ در ترکیب بایکدیگر یک تزیین را ایجاد میکردند، اما در دوره ایلخانی این سنت تغییر کرده و گچ به تنهایی نقش عمده را در تزیین سطوح به عهده گرفت. در رباط شرف، نقش آرایهها عمدتاً گیاهی با ترکیببندی حلزونی بوده، اما در دوران بعدی نقوش تلفیقی (گیاهی، هندسی و کتیبه) با ترکیب بندی مواج، حلزونی و هندسی رواج بیشتری یافته است. همچنین نقش هندسی «گره» از جمله نقوشی است که در آرایههای گچی دوره ایلخانی خصوصاً مسجد جامع فریومد بسیار استفاده شده است. بطور کلی، نقشها در مسجد جامع فریومد ظریفتر و پیچیدهتر هستند و در ترکیب با کتیبههای تزیینی، سطوحی پُرکار در چند لایه را ایجاد کردهاند که نقش بسزایی در ترکیببندی آرایههای هم دوره خود داشته است.
منابع مشابه
نقوش مهری و توپیهای گچی ته آجری درتزئینات رباط شرف
بندکشی تزیینی در فاصله دو سر آجرها عموماً با ملاط گچ و قالب؛ جهت نقشاندازی بر روی آن از حدود قرن چهارم هجری انجام شده و به توپیهای ته آجری، توپیهای بند آجری، کوربند، بندکشی تراشیده در بندهای افقی، سوراخ گیریهای تزیینی و نقوش مهری شناخته میشود. رباط شرف، یکی از بناهای شاخص دوره سلجوقی از لحاظ تزیینات آجری چنان است که از آن به موزه آجرکاری ایران یاد میشود. هدف تحقیق، تحلیل تنوع تزیینات گچی ...
متن کاملتداوم نقش مایه های ساسانی در تحلیل سه اثر گچ بری دوره سلجوقی (مطالعه موردی: محراب های رباط شرف و مسجد گنبد سنگان)
متن کامل
فریومَد و مسجد جامع آن
فریومد اکنون یکی از دهستانهای بخش میامی شهرستان شاهرود است که در شرق استان سمنان واقع شده است. بنا به قول حمدالله مستوفی این شهر در قرن هشتم هـ .ق. مرکز بخش جوین بوده است .در زمان ایلخانان اعتبار بالایی داشته است. در منابع تاریخی نام این شهر ذکر شده است. دولتشاه سمرقندی از عمارت شهرستان فرومد نام برده و از آن به زیبایی و شکوه یاد میکند. مهمترین اثر به جای مانده از شهر فریومد، مسجد جامع آن است....
متن کاملبررسی تطبیقی دو منبر دوره سلجوقی و ایلخانی (مشکول و نایین)
یکی از عناصر ارزشمندی که از صدر اسلام در مساجد کاربرد داشته و نیز از ضروریات مساجد محسوب می شده، منبر بودهاست. روشن است که این دست ساخته به نحوی در ترویج و گسترش دین نیز مؤثر واقع شده است. بخش عمده ای از تحقیقاتانجام شده در باب منبرها، پیرامون تاریخ ساخت آن بوده و کمتر مباحثی به ویژگی های زیبای یشناختی و نقوش به کار رفته درآن پرداخته اند. منبر مشکول مربوط به دوره سلجوقی و منبر مسجد جامع نایین ا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 14 شماره 52
صفحات 0- 0
تاریخ انتشار 2019-12-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023